Make Een enquête
MEER lezenWat is belangrijk bij het maken van een eigen enquête, en hoe doe ik dat?
Denk aan het bereik
Je kunt een enquête maken op allerlei soorten manieren. Wanneer we uitgaan van de meest gebruikte vorm van enquêteren van vandaag dan gaan we uit van de elektronische versie. Het belangrijkste wat betreft elektronisch enquêteren is dat je een bereik hebt van mensen die representatief zijn voor de steekproef.
De meeste mensen die al vaker bezig zijn geweest met enquêteren die hebben een database van e-mail adressen aan wie zij de enquêtes toesturen. Wanneer je dit niet hebt, en dus nog een beginneling bent dan zou je hier wel al iets aan kunnen doen door bijvoorbeeld een blog of een site op te starten met een nieuwsbrief over het onderwerp of diverse onderwerpen die jij wilt onderzoeken.
Dan kun je een database opbouwen met mensen die representatief zijn aan de vereisten voor diverse steekproeven.
Wat je kunt doen wanneer je een enquête voor de eerste keer houdt is kijken naar andere vormen van bereik die je al hebt en deze optimaal benutten. Of je kunt adverteren gericht aan de mensen die interessant zijn voor jouw enquête.
Wat is belangrijk bij een goede enquête?
Belangrijk is vooral om de vragen zo bondig mogelijk te houden, gebruik niet te veel moeilijk vaktermen waardoor veel mensen waarschijnlijk niet zullen begrijpen waar je het over hebt. Wanneer vragen onduidelijk zijn, dan zijn de antwoorden ook minder betrouwbaar.
Open enquêtevragen kunnen een breder beeld geven van een bepaald onderzoek. Let er wel op dat het een stuk langer duurt om deze goed in het onderzoek te verwerken, en dat het dus een stuk langer duurt om een representatief onderzoek in elkaar te zetten. Bedenk of dit het waard is in relatie met de functie van de uitkomst.
Hoe maak je hem nu precies?
Hoe maak je de enquête nu precies? Wel, hiervoor zijn er allerlei soorten platformen op het internet. Je kunt aansluiten bij een bepaald platform/netwerk. Sommigen bieden gratis plannen aan waarbij je aardig uit de voeten kunt, maar vaak heb je wel beperkte functies. Je hebt echter talloze mogelijkheden wanneer het aankomt op diensten en netwerken om je bij aan te sluiten. Allemaal met diverse tarieven, mogelijkheden en functies tegen een bepaalde vergoeding.
Belangrijk is om te bepalen wat voor jou belangrijk is. Wil je enquêteren bij een grote groep, of wil je een enquête houden die een kleinere groep betreft voor jouw onderzoek. Heeft de enquête op zichzelf een belangrijke functie? Of dient de enquête alleen als steunpilaar voor data van een groter geheel. Wanneer je dit soort dingen uitzoekt dan kom je al een heel eind bij het bepalen van wat voor jou belangrijk is bij een onderzoek.