Nederland is een land vol met regels. Daar kan iedereen wat van vinden. Dat mag ook. Wat betreft de verzekeringen hebben we het hier echter prima voor elkaar. Want hoewel ook de motorverzekering een verplicht karakter heeft is de verzekering er toch echt voor de mensen zelf. Mensen hebben vaak geen enkel benul hoeveel schade het kan berokkenen als je betrokken bent bij een ongeluk op een onverzekerde motor. Dat kan heel erg veel gevolgen hebben namelijk. Daarbij vergeleken is de forse boete die je krijgt nog helemaal niets. De motor verzekeren dus. En dat doe je op heel erg veel verschillende manieren. En sluit je online een verzekering af, dan kost dat je nog geen vijf minuten van je tijd.

WA, de beperkt cascoverzekering of kies je toch voor een allrisk verzekering

Kies je voor de WA-verzekering, voor de beperkt casco verzekering of verzeker jij je motor allrisk. Dat is de vraag die jij je moet stellen als je een motor hebt aangeschaft en je die wilt verzekeren. Of wilt verzekeren, in ons land is het een kwestie van moeten verzekeren. Een motorverzekering is in ons land namelijk verplicht. En het is niet verstandig om die wet aan je motor laars te lappen. De politie is niet mals met boetes en wat gebeurt er als jij een ongeval veroorzaakt met een onverzekerde motor? Daar wil natuurlijk niemand aan denken.

Met de WA heb je meteen de goedkoopste motorverzekering te pakken

Het is in Nederland verplicht om tenminste een WA verzekering af te sluiten. Dit is meteen de goedkoopste motorverzekering én de motorverzekering met de kleinste dekking. Je bent dan namelijk alleen verzekerd voor de schade die jij zelf veroorzaakt aan anderen. De schade die je eigen motor oploopt, wordt dus niet gedekt door deze motorverzekering. Je voldoet er echter wel mee aan de wettelijke eis die gesteld wordt. Motorliefhebbers nemen graag het zekere voor het onzekere en zijn zuinig op hun motor. Daarom is de beperkt casco een veel afgesloten verzekering. In dat geval is ook de schade die jij toebrengt aan anderen verzekerd. Daarnaast geldt er dekking tegen de schade als gevolg van brand en diefstal en worden tot een bepaald bedrag ook de accessoires, de helm en de motorkleding mee verzekerd. Dat bedrag kan dus per verzekeraar anders zijn.

Oudere motoren worden vaker WA verzekerd

Motoren tot een leeftijd van vijf jaar worden in de meeste gevallen allrisk verzekerd. Dat geldt zeker voor nieuw aangeschafte motoren. Motoren in de leeftijd tussen de 5 en 9 jaar oud kiezen vaker de beperkt cascoverzekering. Motoren die tien jaar of ouder zijn, worden vaak WA verzekerd. Dit is geen must overigens. Je kunt helemaal zelf bepalen welke dekking je kiest voor je zo geliefde motor. Je mag dus best voor een motor van zeven jaar een allrisk verzekering afsluiten. Daar heb je volledig de vrije hand in.

De allrisk verzekering is de meest uitgebreide verzekering van allemaal

De meest uitgebreide verzekering is de allrisk verzekering. Je bent dan gedekt tegen alles waarvoor de beperkt cascoverzekering je verzekert. De extra’s zitten in de keuze voor een dekking tegen diefstal en het feit dat nu vrijwel alle schades aan de eigen motor ook vergoed worden. Ook dus als de schade aan jezelf te wijten is. Dat geeft uiteraard wel een gerust gevoel. Wat kan je wat betreft schade dan nog gebeuren? Wat betreft diefstal geldt nog wel dat er altijd sprake moet zijn van een goedgekeurd slot. Heb je die niet gebruikt, dan wordt doorgaans niet uitgekeerd.

Keuze uit verschillende aanvullende verzekeringen

Bij de verzekeringen kun je nog tal van verschillende aanvullende verzekeringen nemen. Bijvoorbeeld die voor een opzittende. Er wordt dan een bedrag uitgekeerd als door een ongeval sprake is van blijvende invaliditeit of overlijden. Verder kun je je verzekeren van pechhulp en is een rechtshulpverzekering ook geen gek idee. Mocht je door de motor in een juridisch conflict terecht komen, dan heb je in elk geval altijd juridische ondersteuning.

Schadevrije jaren sterk van invloed op de hoogte van de premie

Het aantal schadevrije jaren is sterk van invloed op de hoogte van de premie bij motor verzekeren. Hoe langer je zonder schade rijdt, hoe lager de premie wordt. Die korting kan uiteindelijk oplopen tot wel tachtig procent. Het werkt uiteraard ook andersom. Hoe meer schades je veroorzaakt, hoe meer premie je betaalt. Ook de leeftijd speelt een rol bij de totstandkoming van de premie. Beginnende chauffeurs en de groep oudere mensen betalen ook meer aan premie. Onderzocht is dat deze groepen vaker betrokken zijn bij schadegevallen. En dat betekent net iets meer geld betalen per maand. Ook de woonplaats kan invloed hebben op de prijs van je motorverzekering. Op het platteland ben je wat goedkoper uit. In de grote stad namelijk, is de kans op schade gewoon groter en dat wordt al in de premie ingecalculeerd. Als je gaat verhuizen van de stad naar het platteland kun je misschien minder premie gaan betalen.

De prijs blijkt toch vaak de doorslag te geven

Voor veel mensen is de prijs toch nog altijd leidend, heilig zelfs. De verzekeraar die goedkoper is, is ineens de perfecte verzekeraar. In de laatste maanden van het jaar vergelijken miljoenen mensen hun verzekeringen en overwegen ze over te stappen naar een andere verzekeraar. Het is bij de motorverzekering net anders. In alles draait het dan om de prijs. Het is als motorliefhebber echter verstandiger naar het gehele plaatje te bekijken. Naar die verzekeraar die de beste prijs, kwaliteitsverhouding biedt. Ook loyaliteit mag best meewegen in je oordeel. Als je al jarenlang tevreden bent met de service van je verzekeraar, is het dan de moeite waard om voor een euro per maand minder over te stappen? Die vraag mag je zelf beantwoorden. Zeker is dat een motorverzekering verplicht is, en dat je die in verschillende varianten af kunt sluiten. En belangrijkste: je bent dat gewoon verplicht. Regel het heel simpel online en je hebt binnen vijf minuten een verzekering afgesloten die bij jouw situatie past. Want wat betreft de motorverzekering kan tegenwoordig maatwerk geleverd worden.