Een freelance opdracht is altijd welkom als je pas begint als ZZP’er. Je mist nog een vast klantenbestand dan en hebt nog niet de finesse om nieuwe klanten gemakkelijk binnen te halen. Je weet dat er werk aan de winkel is maar mogelijke klanten meteen bellen of ze een klus hebben, daar ben je snel klaar mee. Dat werkt dus niet. Om te gaan bouwen aan een mooi klantenbestand moet je eerst nog niet teveel denken in geld en contracten. Een klantrelatie bouw je beter eerst indirect op. En dat hoeft je geen bakken met geld te kosten. Alleen wel tijd en inzet.
Een ondernemer in vrijwilligers outfit
Je leest het goed. Je wordt vrijwilliger. Maar dan wel strategisch. Want jouw niche heeft vast en zeker openbare avonden, beurzen of andere happenings waar veel van je potentiële klanten samenkomen. Meld je aan bij zulke organisaties als vrijwilliger en je komt zo heel sympathiek in contact met de mensen die je mogelijk opdrachten zouden kunnen gunnen. Maar wel nadat ze jou als vrijwilliger hebben leren kennen. Zo dring je je niet op maar ben je wel snel bekend.
Neem plaats daar waar een freelance opdracht nabij is
Kijk in je buurt naar centra waar veel bedrijven en instellingen een werkruimte huren. Huur dan ook eens een tijdje zo’n ruimte en onderga de hectiek van al die ondernemers. Zij worden je oren en ogen voor projecten die jij eventueel op je zou kunnen nemen. Al na een paar weken kennen ze je van de kantine en het loopje door de gangen. Gesprekken komen snel op zakelijke items omdat iedereen daar druk aan het werk is. Zo kan er snel iets aan de strijkstok bij jou blijven hangen. Want als je ter plekke met 40 bedrijfjes in zo’n centrum omgaat, en die hebben elk weer 40 goede contacten, dan kun je mee snoepen uit een potentieel van 40 x 40 = 1600 mogelijke klanten. Als dat geen freelance opdracht oplevert…
Veranker je op zoveel mogelijk online platforms
Maak een goed en doordacht profiel aan bij een platform waar opdrachtgevers en opdrachtnemers samen komen. Steek daar wel tijd in, want de tekst en bijlagen van je profiel zijn je visitekaartje naar potentiële opdrachtgevers. En wees proactief. Laat het niet bij het achterlaten van je gegevens. Zoek op zo’n platform ook naar opdrachten die jou iets toekijken. En blijf niet in de haven van een enkel platform. Er zijn er veel meer en laat ook jouw gegevens daar dus achter. Dat kan soms gratis en soms hoef je alleen te betalen nadat er een match met een opdrachtgever is.
Een freelance opdracht krijgen door je kennis bij te spijkeren
Werken bovenstaande drie tips niet om geregeld een freelance opdracht te scoren? Dan kun je overwegen om moderne tactieken te leren om alsnog aan klanten te komen. Dat kan via de marketing. Er zijn gratis cursussen online mogelijk. Met de dan geleerde kennis kun je alsnog aan de slag als freelancer om klanten voor je te winnen.